TIPS: Du kan dubbelklicka på en text på webbplatsen för att få den uppläst.
Gå till startsidan

Finnboda Varf

Ett beckbruk anlades av holländaren Johan von Swindern i Finnboda (Nacka kommun) cirka 1650. Det köptes 1874 av Bergsunds Mekaniska Verkstad på västra Södermalm som behövde anlägga ett varv som inte var instängt i Mälaren. Slipen stod färdig 1878. Det första egna fartygsbygget var tankfartyget Talmud 1882.

Finnboda blev ett av landets största varv, endast Götaverken i Göteborg var större. Varvet tillverkade under sin historia över 100 egna fartyg, däribland örlogsfartyg, lastfartyg och passagerarfartyg, liksom en flytdocka och skrov till oljeplattformar.

År 1916 köptes varvet av Sveabolaget som behövde ett varv för reparation och klassning av det egna tonnaget. På 1960-talet övergick ägandet till Salénrederiet som utökade verksamheten genom att ta över torrdockorna på Beckholmen.

Salén och Finnboda drabbades av oljekrisen 1973 och 1977 övertogs Finnboda av statliga Svenska Varv. Finnboda blev ett dotterbolag till Götaverken. År 1981 sjösattes Finnbodas sista egna fartygsbygge, Nordic Link.

Därefter blev Finnboda landets näst största reparationsvarv tills verksamheten upphörde genom en konkurs 1991. Här finns bevarade byggnader, hamnkran och slip.

| More
Läs även

Läs även vad som mer hände under 1600-talet

Titta på bilder från Beckholmen och Gustav den V:s docka

Läs mer om Sveabolaget och Rederi AB Svea

Sven Sahlén var en av landets största entreprenörer och företagare i början av 1900-talet. Bland annat grundade han Sahlénrederiet, som under en tid bland annat ägde både Ekensbergs varv och Finnboda Varf. 

Läs mer om Sven Sahlén

Skicka e-post

Du har klickat på en skyddad e-postlänk. För att förhindra att webbrobotar kommer åt länken skyddas den med denna dialog.

Skriv in ditt meddelande, ämnet på meddelandet samt din e-postadress i rutorna nedan. Klicka sedan på ”Skicka”.

Verifiera kombination * captcha
* = Obligatoriskt fält